onsdag 25. mai 2011

Vannliljen

Jeg er nettop ferdig med å lese Vannliljen av Hanne Dahl. Det er en av de sterkeste bøkene jeg har lest noen gang, den er utrolig bra skrevet men det er ikke en koselig bok.
 Hanne Dahl som er dekk navnet hennes forteller om sin barndom med missbruk og overfall. Alt startet den dagen hun ble født, hun ble ikke akseptert av familien og moren hennes klarte ikke å beskytte henne fra faren og farmoren. Det først overgrepet skjedde da hun var 2 år gammel. Boken tar for seg de 17 første årene i hennes liv. Voldtatte følelser er bok nr 2 av livet hennes og tar for seg voksen livet hennes. Jeg skal begynne på den nå.
Jeg kjente jeg ble kvalm når jeg leste boka, hvordan kan mennesker gjøre noe sånt mot et barn? det er som det står i boka " Har onskapen ingen grenser? Nei, ondskapens univers er uten grenser" Hanne skapte seg 26 "hjelpere/personligheter" for å klare å overleve misshandlingen.
Det første jeg tenkte når jeg var ferdig med å lese boka var for en sterk person hu må være, det er ikke hvem som helt som hadde klart å gjennomgå det hun har gjennomgått hittil i sitt liv og det blir bare vanskeligere nå som hun har giftet seg og fått seg en ektemann som er enda værre en faren hennes.

Jeg beundrer henne og at hun har tatt det valget å fortelle sin historie. Ingen barn fortjener å gjennomgå de tingene dette barnet har gjennomgått!!! Det er en bok alle bør lese hvertfall en gang i livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar